|
|
(zondag 29 oktober 2017) |
Helihinder.nl stapt over op SSL |
https://helihinder.nl wordt https://helihinder.nl.
In het vervolg gebruiken we het SSL (Secure Socket Layer) protocol voor onze site. Daarvoor hebben we een certificaat aangeschaft. U hoeft als bezoeker er niets voor te doen, u wordt vanzelf doorgestuurd naar de https: link.
U ziet op dit moment nog een slotje met een waarschuwing voor links naar plaatjes die niet via SSL worden benaderd. Daar werken we nog aan.
|
|
(donderdag 17 augustus 2017) |
GroenLinks raadslid wil herrikopter vervanger door drone |
AMERSFOORT 17 augustus 2017 - Het
Amersfoortse GroenLinks-raadslid
Astrid Janssen is de geluidsoverlast
van politiehelikopters spuugzat. Als
het aan haar ligt worden de
helikopters vervangen door drones.
lees het hele bericht op RTV Utrecht.
Goed idee : beperk altijd en overal
herrie en drones zijn ook voor
overtreders lastiger dan een
politieheli die je al kliotmeters ver
hoort aankomen. SSHU steunt dit dan
ook.
Zie ook:RTV Utrecht nieuwsbericht
|
|
(zondag 5 februari 2017) |
SHHU gaat sensor plaatsen |
De SHHU heeft een project gestart om deel te nemen aan een sensor network van Intemo sensoren van het type José. Die meten geluid en trillingen en ook luchtverontreiniging door CO, O3, NO2 en CO2. Daarnaast meet het ook luchtdruk, temperatuur en vochtigheidsgraad. De meetresultaten worden via internet naar een centrale database verstuurd, waaruit ze zichtbaar worden gemaakt op een site: data.smartemission.nl/smartapp/
Wij willen ons daar bij aansluiten zodat er straks ook een meetpunt in de Meern Zuid is. We beginnen met één sensor, als we daarmee voldoende ervaring hebben gaan we uitbreiding zoeken.
Het gaat de SHHU in de eerste plaats om de geluidmetingen, die we hopen op de een of andere manier aan overvliegende helikopters te kunnen koppelen.
De SHHU heeft een bijdrage in de kosten van de sensor gevraagd uit het initiatievenfonds van de gemeente Utrecht.

|
|
(woensdag 30 november 2016) |
Terugblik op 2016 en vooruitblik op 2017 |
De SHHU heeft in 2016 weer niet stil gezeten, en haar beleid verder voortgezet met onder andere
- het in kaart brengen van alle vergunde en daadwerkelijke gevlogen helikoptervluchten in de provincie Utrecht
- het voeren van hoger beroep ter zake (helaas verloren)
- het verbeteren van de website
- het koppelen met het nieuwe en veel belovende “smart emission” informatiesysteem binnen o.a. gemeente Utrecht (zie elders op de site)
- bijhouden van kennis inzake helihinder studies, bijv. hoe het hinderlijke “klappen van de rotorbladen” en dat plotselinge veranderen ervan door het kunnen draaien van de helikopter wel meegenomen kan -en uiteraard ook moet
- worden berekend en niet op basis van rustiger geluidmodellen van bijv. een vliegtuig of weg.
Als opsteker melden we verder dat er eindelijk jurisprudentie is om zowel de geluidbelasting van het landzijdige (= op de grond) als het luchtzijdige gebruik (=het opstijgen en af/ en aan vliegen bij een landingsplek moet worden meegenomen bij vergunningen voor helikoptergebruik.
Tot slot zijn we van plan in 2017 zelf een emissie meetpunt in de gemeente wijk De Meern Zuid te plaatsen, zodat 7x24 uur niet alleen de SHHU maar iedereen ook op onze website kan zien welke milieubelasting daar daadwerkelijk beleefd wordt. Dat is uiteraard veel beter dan sec te kijken naar – uit studies gebleken vaak te lage – thans berekende emissiewaarden. Omwonenden herkennen zich dan ook niet in die abstracte decibellen en wij hanteren dan ook deze veel meer aansprekende definitie van geluidhinder uit studies namelijk de beleving van verstoring of overlast als helikopters iemands gedachten, gevoelens of activiteiten negatief beïnvloeden.
Op naar 2017!
Namens het bestuur, de voorzitter.
|
|
|
|
Een overzicht van alle berichten vind u hier. |
|
|
|
|
|
|
|
Een overzicht van tweets in het verleden vind u hier. |
|